Sporten is gezond

Sporten is gezond! Dit is een zin wat men niet vaak genoeg kan zeggen. En natuurlijk ben ik het ermee eens dat lichaamsbeweging erg belangrijk is. Naast dat het belangrijk is om een gezond gewicht te krijgen en te behouden, is het ook goed voor je spieren en botten. Maar wat als je juist vanwege een slechte gezondheid niet in staat bent om te sporten? Dat lees je in dit blog!

In februari 2016 begon ik na bijna negen maanden enorm ziek te zijn geweest met het medicijn Infliximab. Een medicijn wat ik iedere acht weken toegediend kreeg via het infuus. Hiervoor moest ik iedere keer naar het ziekenhuis, waar ik voor een aantal uur werd ‘opgenomen’. Gelukkig bleek dit medicijn enorm goed aan te slaan, waarna ik kon beginnen met het oppakken van het dagelijkse leven! Iets wat erg eenvoudig leek, maar toch enorm zwaar bleek te zijn. Ik heb het besluit genomen te stoppen met mijn HBO studie. Dit was een ontzettend moeilijke beslissing, maar op dat moment wel de beste. En dan? Dan moet je een andere invulling zoeken voor je dagen.

Ik december 2016 begon positief en vol enthousiasme drie dagen in de week met mijn vrijwilligerswerk. Dit bleek helaas toch niet zo eenvoudig als dat ik had verwacht. Mijn vermoeidheid speelde een ontzettend grote rol in mijn leven, waarna ik al vrij snel over ging naar 2 dagen werken in de week. Ik kon me niet voorstellen hoe ik naast het werken, de huishouding en mijn sociale activiteiten ook nog moest sporten!

Inmiddels werk ik 24 uur per week, verdeeld over drie werkdagen. Mijn gezondheid is stabiel en ik heb een goede balans gevonden in mijn energielevel. Nadat ik afgelopen maart de diagnose lipoedeem kreeg, kwam ik via de diëtist bij een oedeemtherapeut terecht. Sindsdien sport ik 2 keer per week 1 uur bij haar in de praktijk. Waar ik voorheen dacht resultaten te kunnen boeken en iedereen zei dat ik me er beter door zou gaan voelen, blijkt het helaas minder waar. Door mijn chronische buikpijn en beperkte energie blijft het een uitdaging om na mijn werkdag ook nog een uur intensief te sporten. De ene dag gaat het beter dan de andere. Toch wil mijn fysiotherapeut dat ik naast de trainingen ook nog twee tot drie keer per week een half uur intensief fiets, wandel of zwem. Ik zou echt niet weten hoe ik dat op dit moment voor elkaar zou moeten krijgen. Mijn dagelijkse activiteiten zijn soms al een enorme uitdaging, laat staan dat ik nog twee tot drie keer per week erbij moet gaan sporten! En ja sporten is gezond, maar mijn eigen grenzen voorbij gaan is op dit moment minder gezond! Ik wil mijn grenzen niet voorbij gaan en een eventuele opvlamming aanwakkeren.

Mijn boodschap van dit blog is dan ook; sporten is gezond, maar je grenzen aangeven is veel belangrijker!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op Instagram!

Instagram has returned invalid data.